Kamis, 19 November 2015

Pemulihan Kitchen - Ginger

Pemulihan Kitchen - Ginger

Halia (Zingiber Officinale) adalah bahan tambahan makanan dan perubatan semula jadi yang luar biasa betul di dalam almari dapur anda. Halia adalah dalam hidangan Asia dan kacau goreng, juga dalam barangan dibakar, seperti roti, biskut dan gula-gula. Ginger kelihatan seperti akar, tetapi benar-benar adalah satu batang bawah tanah.

Halia berguna untuk pelbagai penyakit; ia boleh digunakan sebagai teh, tuam, minuman manis, kapsul dan hanya perisa biasa dalam makanan. Walaupun hanya menggunakannya sebagai perisa ia adalah terapeutik. Jika anda mempunyai halia kerap dalam diet anda, anda boleh mengurangkan kolesterol, merendahkan tekanan darah anda dan membantu mengelakkan pembekuan darah dalaman yang menyebabkan serangan jantung dan strok.

Jika anda salah seorang daripada individu-individu yang mendapat mabuk, kajian menunjukkan bahawa halia berfungsi lebih baik dan tahan lebih lama daripada over-the-kaunter ubat seperti Dramamine. Menggunakan halia sama ada dalam kapsul atau minuman 30 minit sebelum perjalanan akan mencegah mabuk perjalanan.

Halia juga sangat baik untuk pencernaan. Gingerbread muncul secara amalan orang Yunani dalam makan Ginger dibungkus dalam roti selepas makan untuk membantu penghadaman. Masa terus berlalu, mereka mula membakar Ginger ke dalam roti dan dengan itu menjadi Gingerbread. Sudah tentu ia akhirnya berkembang menjadi Houses Gingerbread dan Gingerbread Men dengan menambah gula.

Penghidap pedih hulu hati menggunakan beberapa Ginger 20 minit sebelum makan dan anda akan mengelakkan masalah ini. Cara yang menyeronokkan untuk melakukan ini adalah dengan perlahan-lahan mengunyah beberapa halia pala, atau anda boleh minum teh halia.

Ale halia atau kerana ia pada asalnya dipanggil Ginger Beer, adalah cara yang baik untuk mendapatkan halia anda, segelas 12 oz akan bekerja untuk usul penyakit dan ia sudah cukup untuk loya akibat selesema perut. Masalahnya ialah bahawa anda perlu pastikan ia dibuat dengan halia sebenar tidak buatan perasa. Yang pasti anda mendapat "sebenar" perkara, anda mungkin perlu membelinya di kedai makanan kesihatan. Saya pergi di beberapa laman web pembuat bir halia di pasaran dan mereka berkata mereka mempunyai "halia sebenar" tetapi label mengatakan perasa semula jadi, jadi ia adalah sukar untuk mengatakan berapa banyak halia isinya.

Bagi wanita, halia akan membantu melegakan senggugut dan demam pagi. Kebanyakan herba tidak digalakkan untuk wanita mengandung, tetapi halia dianggap selamat. Sudah tentu anda perlu berjumpa dengan doktor sebelum menggunakan herba jika anda hamil.

Halia digunakan sebagai berkumur dengan lemon dan madu, akan melegakan sakit tekak.

Menggunakan Ginger kepada daging rasa akan membantu usus menyahtoksik dan mencerna.

Penghidap sakit kepala migrain boleh menggunakan halia sebagai pertahanan barisan pertama. Hanya makan Ginger kerap dalam diet anda boleh mengurangkan kekerapan sakit kepala dan minum teh halia atau menggunakan tuam Ginger di kuil anda akan membantu mengurangkan kesakitan.

Minyak halia juga baik untuk sakit telinga.

Halia, yang digunakan sebagai anjuran yang luaran, akan membantu melegakan kesakitan sakit otot, sendi kaku dan keradangan disebabkan oleh arthritis.

Semua dalam semua, Halia adalah salah satu perkara yang paling berharga di dapur anda. Seperti yang anda lihat penggunaan yang teratur akan membantu beberapa penyakit. Untuk kegunaan sekali-sekala, atau jika anda tidak suka rasa, anda boleh menggunakan kapsul yang boleh dibeli di farmasi dan kedai makanan kesihatan.

Untuk maklumat lanjut mengenai Pemulihan Dapur dan Herba melawat saya di http://ezherbalhealing.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar